Westerse geneeskunde versus traditionele Chinese geneeskunde

Westerse geneeskunde is in de negentiende eeuw ontwikkeld. De Griek Hippocrates van Kos (circa 460-370 v. Chr.) introduceerde zo'n 2500 jaar geleden het natuurfilosofisch denken. Hippocrates wordt door zijn wetenschappelijke benadering gezien als de grondlegger van de Westerse geneeskunde. De Westerse geneeskunde kijkt naar de anatomische structuren of materiële kenmerken van de mens en is gericht op ziektes, aandoeningen en symptoombestrijding. Er wordt vaak medicatie voorgeschreven, die bedoeld is om symptomen te onderdrukken, maar veelal ook voor bijwerkingen zorgt. Daarnaast wordt de oorzaak van het symptoom / de ziekte niet bestreden.

De basis van de TCG is ruim 5.000 jaar geleden gelegd en is in al die eeuwen verder ontwikkeld. De TCG benadert de gezondheid holistisch (lichaam en geest) en op basis van het Yin Yang principe. Als lichaam en geest in balans zijn, er geen fysieke blokkades of genetische afwijkingen zijn, stroomt de energie (Qi) en het bloed op juiste wijze door ons lichaam dan zal er geen ziekte ontstaan.

TCG biedt meer inzichten in individuele verschillen bij patiënten met chronische aandoeningen. TCG onderscheid veel ziekten op basis van extern of intern, hitte of koude, vol of leeg, Yin of Yang. Dit zal ik nader toelichten.

Externe klachten manifesteren zich aan de ‘buitenkant’ van het lichaam, spieren, huid, haar, nagels, meridianen. Indien klachten langer aanhouden bestaat de kans dat er klachten intern manifesteren. Interne klachten manifesteren zich in de organen, diep in het lichaam.

Bij hitte kunnen er symptomen zijn als koorts, dorst, donkere urine, droge pijnlijke keel, een warm, rood gezicht. Bij koude is iemand kouwelijk, heeft vaak een bleek gelaat, koude handen en voeten, pijn in het lichaam, gewrichtspijnen en een zwakke spijsvertering. Zie ook: Spijsvertering volgens de Chinese geneeswijze (massagepraktijkrosita.nl)

Bij een leegte is er een tekort aan vitale substanties Qi (energie), Yin (vloeistoffen) of Bloed. Klachten kunnen toenemen naarmate je meer vermoeid bent. Pijnklachten worden minder bij druk (de leegte wordt opgevuld). Als je geneigd bent je slapen te masseren bij hoofdpijn, dan zal de hoofdpijn hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door een leegte. Een bloedleegte kan gepaard gaan met droge ogen, droge huid (m.n. de schenen), haaruitval en broze nagels, maar kan ook rusteloze benen of kramp in de kuiten in de nacht veroorzaken. Bij een Qi tekort zal je sneller vermoeid zijn, omdat er te weinig energie is om de dag door te komen.

Bij een volte verergert de pijn juist als je er druk op geeft. Je kunt last hebben van vocht vasthouden, wat een zwaar gevoel in je lichaam veroorzaakt, of hoesten met veel slijm. Een volte kan veroorzaakt worden door een tekort aan Yang (tekort aan interne warmte).

Yin en Yang is de meest basale indeling, alle syndromen (intern/extern, Hitte/Koude, Volte/Leegte) kunnen worden ingedeeld in Yin of Yang. Wanneer het lichaam volledig in balans is, is er geen tekort aan Yin of Yang of juist een teveel aan Yin of Yang. In het lichaam zijn Yin en Yang continu in beweging, waarbij wisselende omstandigheden (weer, klimaat, voeding en emoties) vragen om aanpassingen. Er kan sprake zijn van:

Bij een teveel aan Yang denk dan aan een vulkaanuitbarsting. Alle Yange meridianen beginnen of eindigen op het hoofd. Er kan dan bv. sprake zijn van bonkende hoofdpijn.

Bij een tekort aan Yang denk dan aan een koele donkere grot. Yang staat ook voor warmte. Als er een tekort is aan warmte, voelt het lichaam koud aan. Als er een tekort Yang is, worden vloeistoffen (Yin) niet goed getransformeerd en getransporteerd naar delen in het lichaam waar ze nodig zijn (zoals weefsels) en zal het Yin op plekken in het lichaam gaan manifesteren waar ze niet thuis horen. Denk bijvoorbeeld aan Oedeem (vocht zakt omdat het zwaar is). Zo ontstaat er een teveel aan Yin. Bij een teveel aan Yin denk dan aan een sneeuwstorm. Yin staat ook wel voor koude, wat wordt veroorzaakt door een tekort aan Yang.

Bij een tekort aan Yin denk dan aan een verdorde boom. Door een tekort aan vloeistoffen, worden het bloed en weefsels (spieren en pezen) onvoldoende gevoed (denk bijvoorbeeld aan Atrofie).

Bronnen:

• Academie Bo Yi (2024). De wonderlijke wereld van Yin Yang.
  • Maciocia, G. (2016a). De grondslagen van de Chinese geneeskunde (3de editie). Satas.